Dlaczego BCAA to strata kasy ?

Czy aminokwasy BCAA działają ? Tak, działają.

Pełnią istotną rolę w procesie syntezy białek mięśniowych.

Dlaczego jest to zatem wyrzucanie pieniędzy w błoto ?

Po pierwsze – istnieje coś takiego jak aminokwasy egzogenne (inne nazwy to np. EAA, aminokwasy niezbędne), których organizm nie jest w stanie syntezować samodzielnie. Są to leucyna, izoleucyna, walina, fenyloalanina, lizyna, metionina, treonina, tryptofan. Te aminokwasy muszą być bezwzględnie dostarczane z zewnątrz. BCAA to trzy aminokwasy (leucyna, izoleucyna, walina) które wchodzą w skład EAA, więc same BCAA to nie wszystko. Samo BCAA nie wystarczy do optymalnej syntezy białek mięśniowych.

Czy zatem suplementować EAA ? Nie !

Białko dostarczone z pożywienia już w ilości 1.8-2.2g białka na kg masy ciała jest wystarczającą ilością aby optymalnie pobudzić MPS (Muscle Protein Synthesis). W przypadku diety redukcyjnej ta ilość może zostać zwiększona do 2.8g białka na kg suchej masy ciała, lecz korzyści będą wynikały raczej ze zwiększonego uczucia sytości niż z wpływu na lepszą kompozycję sylwetki.

BCAA/EAA w celach antykatabolicznych przed treningiem cardio ?

Nie ma żadnych przesłanek żeby to miało pomagać, a może wręcz przeszkadzać jeśli celem jest odchudzanie. BCAA dostarcza dodatkowych kalorii (30g BCAA to ponad 100 kcal!). Jeśli  chodzi o właściwości antykataboliczne – weźmy pod uwagę, że mięso trawi się średnio ok. 3-4 godziny. Jeśli przed treningiem jedliśmy pełnowartościowy posiłek, który oprócz źródła białka zawierał dodatkowo węglowodany i odrobinę tłuszczu, ten czas będzie jeszcze dłuższy. Więc jeśli zjedliśmy 2-4 godziny przed wykonaniem treningu to aminokwasy nadal krążą we krwi. Dodanie dodatkowej suplementacji w postaci BCAA nie przyniesie dodatkowych korzyści.

Co z suplementacją przy treningach na czczo ?

To jedyny przypadek gdzie dostarczenie aminokwasów z suplementu ma sens, natomiast nie ma konieczności dostarczania ich z BCAA, ani z EAA.

Wystarczy zwykły koncentrat białek serwatkowych (WPC). Dostarczy on całej puli niezbędnych aminokwasów (nie tylko wybranych jak BCAA) więc odpowiedź anaboliczna będzie większa, a dodatkowo będzie kilka razy tańszy. Biorąc pod uwagę pusty żołądek, czas trawienia WPC nie będzie znacząco dłuższy niż byłoby to w przypadku przyjęcia BCAA/EAA.

 

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *